Overgangsalderen er noget alle kvinder kommer til at opleve – og sjældent noget at se frem til. At komme i overgangsalderen kan betyde hedeture, humørsvingninger, uro, blødningsforstyrrelser, søvnproblemer, hjertebanken, smerter, vægtøgning, hjerte-kar-sygdomme, ja listen kunne fortsætte længe! Og alt dette skyldes ændringer i den naturlige hormonbalance.

Nogle vælger hormonbehandling, til at hjælpe med at håndtere symptomerne, men det behøver du faktisk ikke. Ved hjælp af en sund livsstil, inkluderende kost og motion, og naturlige præparater, såsom kæmpenatlysolie, kan du på en naturlig måde håndtere symptomerne. Dette hjælper ikke kun med at håndtere symptomerne, men kan også hjælpe med at holde vægten (måske endda tabe dig!), beskytte og styrke din krop og velvære generelt, og forebygge og mindske risikoen for andre sygdomme som kræft, sukkersyge og demens.

For at gøre det lettest for dig, fokuserer vi her på hvad du kan gøre igennem din kost. Alt du skal gøre er at tilpasse dine spisevaner en smule, for at sikre at du indtager de rette fødevarer – og måske tilføje et naturligt kosttilskud til at booste din krop yderligere.

Sund kost

Det er almen kendt, at en sund kost er varieret og næringsrig. Ligesom med diverse diæter man kan følge for at tabe sig, kan du tilpasse din spisevaner til at hjælpe med hormonbalance og til at passe bedst muligt på din krop. Særligt vigtige for dig i overgangsalderen er fødevarer der stabiliserer dine hormoner og hormonproduktionen, samt lindrer hedeture, smerter og hjælper med at håndtere din vægt.

Planteøstrogener

Planteøstrogener har samme virkning som kroppens egen østrogen, hvilket betyder at det kan hjælpe med at skabe balance i hormonerne. Samtidigt kan de virke lindrende på hedeture. Da de er plantebaserede, har du ikke lige så kraftig virkning som kroppens eget østrogen, hvilket betyder du skal indtage dem over længere tid, før du får gavn af dem. Du kan finde planteøstrogener i:

Disse planteøstrogener kan således virke som et naturligt alternativ til hormonbehandling, eller som et supplement til hormonbehandling.

Gode fedtsyrer

Sunde fedtsyrer er ikke kun vigtige i enhver kost, idet de er indblandet i mange processer i kroppen. De er særligt vigtige her, fordi de netop er involveret i produktionen af hormoner, og derved kan hjælpe med at stabilisere dem. Yderligere er de til gavn for din hud og dine led, og kan lindre stivhed og smerter – og selvfølgelig bidrage til dit kredsløb, hjernefunktion og humøret.  Du kan finde dem i:

Et godt råd med på vejen

Det kan være svært at få de fornødne naturlige fedtsyrer fra nødder og frø, alene igennem nødder og frø. De indeholder trods alt en hel del energi, så for stort et indtag af nødder er ikke godt. I stedet kan du anvende et kosttilskud som kæmpenatlysolie til at supplere kosten, og hjælpe med at afbalancere hormonerne.

Protein og væske

Derudover kan det være gavnligt at indtage fedtfattige mejeriprodukter og proteinkilder, da disse gennem indholdet af calcium og vitamin D er med til at styrke knoglerne. Disse er vigtige for at opretholde en naturlig styrke. Yderligere er vitamin D gavnligt til at hjælpe med humøret.

Og selvfølgelig, husk at drikke vand! Det er ikke kun essentielt når du er midt i en hedetur, men væske er generelt enormt vigtigt for at processerne og organerne i din krop kan fungere normalt.

Glem ikke …

Som med så mange andre diæter, er der ting som man med fordel kan (og bør) undgå. Fødevarer som er sukkerholdige eller indeholder tilsætningsstoffer, såsom slik, fastfood, chips og sodavand, kan du med fordel smide ud, da de ikke bidrager med nogen funktion til at håndtere symptomerne. Ligeledes kan det være en god idé at skære ned på kaffe og alkohol, da din krop kan blive provokeret af dem, frem for at hjælpe med at opretholde balance.

Tilpasning af kost og tilføjelse af et kosttilskud er ikke en mirakel-løsning der løser alle dine problemer natten over. Som enhver anden løsning, der er livsstilsorienteret og baseret på naturlige produkter, vil det tage lidt tid, før du mærker forandringer. Men en ting er sikker: ved at tilpasse din kost til din krops behov i overgangsalderen, hjælper du ikke kun med at håndtere symptomerne. Du giver samtidigt kroppen de vitaminer, mineraler, olier og næringsstoffer naturligt igennem din kost, som er gavnlige for din krop!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *