Du er, hvad du spiser – eller, din krop er, hvad du spiser. Det er vigtigt i gennem hele tilværelsen, at vi sikre at spise efter, hvad vores krop har brug for – især når vi runder en vis alder. En sund og næringsrig diæt kan hjælpe med at vedligeholde kroppens sundhed og styrke, understøtte dit velvære og være medvirkende til, at du ser væsentligt yngre ud! Og nogle næringsstoffer er bare bedre end andre til at hjælpe dig til evig ungdom. Et af disse er kollagen – et lille mirakel i kroppen, der er vigtigt for at du både kan føle dig ung og se ung ud, samt hjælpe dig til at føle dig godt tilpas.

Boost til strålende hud og en aktiv tilværelse

Kollagen er et protein, der er særligt vigtigt for opretholdelse og dannelse af hud, sener og bindevæv. Det findes naturligt i kroppen og udgør faktisk helt op til 30 % af kroppens proteiner. Dette niveau falder med alderen, fordi din krops produktion bliver mindre. Mindre kollagen i kroppen kan komme til udtryk i de ømme led, og den trætte og aldrende hud. Heldigvis kan du let og simpelt give din krop mere kollagen igennem din kost eller med et ekstra boost i form af et ekstra kosttilskud.

Nu ringer alarmklokkerne vel næsten? Noget så vigtigt for kroppen og brugbart til at bekæmpe alderdomstegn må jo kræve at spise nogle uinteressante ting? Overhovedet ikke! Kollagen findes i mange forskellige madvarer. Det eneste du behøver at gøre for at øge indtaget af kollagen, er at finde det på listen herunder, som du elsker at spise, og så sikre at det er i din kost. Og hvis ikke det er nok, så kan du indtage et kollagenprodukt som tilskud. Lad os, næsten bogstaveligt talt, gribe tyren ved hornene og komme i gang!

Sundt og sjovt

Kød

Den første gode kilde til kollagen er kød, og særligt oksekød, kylling og mørkere kød som hjort og gris. Hvis du nyder at spise kød til dine måltider, så kan du roligt fortsætte med det. Der er dog nogle dele af et dyr, der er rigere på kollagen end andre, nemlig kød fra ben og fødder

Tip: hvis du kan lide suppe, så kan suppe kogt på okseben (inklusiv knoglen!) være en virkelig god kilde til kollagen.

Fisk

Udover kød kan du også finde kollagen i fisk, dog væsentligt mindre. Det er dog relevant at inkludere fisken i din kost som en kilde til kollagen, da de er en rig kilde på omega-3, som kan bidrage til din hud, dine led og dit velvære. Gå derfor gerne efter de federe fisk, såsom laks og tun.

Frugter og grøntsager

Selvfølgelig er frugter og grøntsager også på listen! Det skyldes at de hovedsageligt indeholder egenskaber der fremmer kollagenproduktionen helt naturligt. Lad os tage dem fra en ende af:

  1. Grøntsager som kål, aubergine og spinat er blandt de bedste til at understøtte kroppens egen produktion af kollagen.
  2. Løg, hvidløg, oliven og bananer indeholder svovlforbindelser, som også er gode til at fremme kollagenproduktionen i kroppen.
  3. Røde frugter og grøntsager (f.eks. pebberfrugt, æbler, rødebede), samt bær, indeholder lycopen, som kan hjælpe med at fremme produktionen af kollagen

Den lækre løsning

Selvom denne løsning ikke i sig selv er den sundeste, så fortjener den at komme med på listen. Gelatine indeholder op til 90 % kollagen og er i sig selv kaloriefattig, hvilket gør den til en god kilde. Men, gelatine spises ikke ren – det bruges oftest til desserter og kager. Nu har du en undskyldning for med god samvittighed at spise en dessert her og der – så længe opskriften med gelatine selvfølgelig!

Smutvejen til kollagen

Men der er selvfølgelig også et par smutveje til kollagen, hvis du for eksempel ikke rigtigt spiser kød. Disse smutveje kan ikke erstatte en balanceret kost, men de kan booste og bidrage yderligere til, hvad du allerede gør. Den ene er helt simpelt at booste dit indtage med et naturligt kosttilskud af kollagen, der giver dig en stor dosis kollagen dagligt. Den anden er te med kollagen. Denne er knap så virkningsfuld, men kan ud over kollagen tilhøre lidt ekstra hygge til dagligdagen.

Et godt råd med på vejen

Når det så er sagt, er der et par gode råd til slut at tage med. Først og fremmest er det vigtigt at anerkende, at kroppen naturligt producere mindre kollagen med alderen. Selvom du tager kollagen tilskud og indtager kollagenrige fødevarer, så vil du ikke se mirakler natten over – det tager tid. Derudover kan du forstærke den naturlige virkning ved at undgå og skære ned på ting som rygning og solbadning, da de nedbryder kollagenen i huden.

Så hvis du gerne vil forblive så ung som muligt så længe som muligt, både indeni og udenpå, så hold øje med kollagenen!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *